Monday, January 18, 2010

Khazanah dari Malaya.....Koleksiku...1

Salam kekawan...seperti yang dijanjikan hari ni saya nak paparkan khazanah yang dah berzaman ku simpan di almari antik bonda dan juga almari antik aku...hehehehe...dulu2 suka benor simpan barang-barangnya....so layan lah yea....Ini adalah koleksi labu-labu dari pelbagai sumber...bila dapat je saya sumbat kat almari antik tu...sampai dah macam tong sampah almari tu...bila dikumpulkan nampak menarik lah pulak...so simpan jelah.....
Set ini abang saya yang bagi...saya simpan rasanya dah lebih 30 tahun....
Ini sia daripada kaca...tengok tangkai kat tengah tu dah pecah angkara putri ku le...lepas je saya ambik gambonya, sia ni pecah...hehehehe padan muka aku...so kenangannya diabadikan di dalam blog aku yang rojak ni...
Ini set comel cawan n piring, made in china lagi tu...mak dapat masa pergi umah org kawin....asyik rembat kat umah org kawin je mak aku ni...dia kata org bagi ambik jelah...

Ini rasanya saya beli masa duduk kat KL. Saya memang suka benda-benda yang comel2 ni.
Ini periuk tingkat dan sia comel yang mak beli satu ketika dulu...rasanya lebih 30 tahun kot.
Yang ini adalah set yang paling comel sekali, piringnya besar duit 50 sen kot, lupa nak ukur kira lebih kurang jelah...beli kat ipoh tapi tak ingat kat mana.
Haaaa...yang ini peninggalan opah saya sebelah mak. Dari kecik saya admire benda ni tapi tak berani nak ckp kat dia...so Opah saya dah meninggal dunia (Al Fatihah untuk dia) jadi mak saudara saya serahkan kepada saya untuk diwarisi...jadilah kenangan dari Arwah Opah, tekonya dah pecah, tapi disebabkan terlalu sayang kat set ni aku gam lah sambil menangis...shahdunya masa tu...barang kesayangan ku.
Ini gelas comel2 dulu-dulu org buat give org kawin. Mak kata itu pun byk yang dah hilang...yang ini saya simpan dalam almari antik saya...dah cuci bersih nampak cantik pulak.
Ini bekas abu rokok kaca. Sapa berminat sila tawarkan harga, mungkin boleh dipertimbangkan.
Ini pun bekas abu rokok, tapi comel giler...cantik jugak sebagai perhiasan. Kalau minat boleh contact saya...
Ini balang air arcopal. Ada 2 mak beli satu set dengan pinggan mangkuknya....
Ini bekas kaca, ada 2 biji! Saya tak ingat macam mana boleh dapat benda ni. Saya rasa tak beli benda ni sebab saya bukan minat kaca2 ni.
Ini balang air dulu2..saya pun tak tahu macam mana boleh ada kat umah..mak kata mungkin arwah abah dapat dari kampungnya dulu...org kata isi air untuk ziarah kubur...waallahualam.
Ini pulak set adik aku dapat percuma dari syarikatnya...rasa-rasanya nak buat deco...dapat idea dari blog sape yek...nanti check balik...terserlah habuknya.
Ini piring dodol peninggalan opah...mula2 nak suruh eda jual tapi tak jadi sebab sayang lah pulak..tapi kalau ada sesiapa berminat mak saudara saya ada banyak...saya pun nak beli warna lain daripada dia nanti di Teluk Intan.
Ini mangkuk hijau...saya saja letak pinggan wajik hijau untuk tangkap gambor...macam cantiklah pulak.

No comments:

Post a Comment