Monday, January 18, 2010

Koleksi Tembaga

Ini pulak koleksi tembaga yang telah ku jumpa di dalam almari antik mak....banyak jugak lah...tapi tak le sampai satu almari....cuma ada 2 piring tembaga yang aku tak sempat ambik gambarnya.
Inilah rupanya koleksi tembaga ku...yang cantik dan menawan diseliputi habuk...bilalah projek nak mengosoknya ni...tak tahu le...
Ini replika seterika lama yang diperbuat daripada tembaga, comel giler tu...kecik je...
Ini set meja makan daripada tembaga, rasanya pemberian abang ku yang sorang tu....
Comelkan bekas tembaga ni...untuk ape saya pun tak tahu...tapi nampak cute sangat.
Ini set tembaga mak beli masa dia menunaikan haji dulu...ada 6 cawan. Cantik dan cute.
Ini pun sama dia beli semasa menunaikan haji dulu...ada 4 cawan je.
Set ni pun sama jugak mak beli semasa menunaikan haji, dia kata guna masa org datang melawat dia lah...so bagi minum air zam-zam dalam cawan ni le.
Ini cerek kecil daripada tembaga...koleksi kesayangan ku...comel sgt...dah simpan lebih 20 tahun
Ini koleksi tembaga yang paling saya sayang sebab comel sgt, saya tak ingat macam mana boleh ada koleksi ni...rasanya abang saya bagi kot...nanti tanya dia..
Ini bekas bakar kemenyan...rasanya tak pernah guna kot...mana ada org guna skrg ni...simpanlah buat koleksi...
Ini bekas cincin dulu-dulu masa masuk meminang dan jugak kawin...digunakan semasa adik saya kawin...dia sorang jelah nampaknya gunakan...kalau ada org nak pinjam pun mak tak bagi...sayang sangat dengan benda alah ni....dia kata dah banyak hilang sebab org pinjam...
Ini pulak untuk merenjis pengantin...pilis-pilis dipilih...jangan tak kawin woi....cepat kawin, cakap org akak pun sama dek non....
Tepak sirih tembaga ni mak aku punya...kesayangan dia ni...jgn main...sapa sentuh dia silat tau...mcam set pinggan royal english dia lah....sayang giler tu.

No comments:

Post a Comment